Bookmark and Share     Sitemap
Thyholm Kunstforening

Sommerudstilling 2016

Efter nogle år med meget farvestrålende udstillinger, viser Thyholm Kunstforening i år en sommerudstilling, som er ganske anderledes afdæmpet i farvetonerne.
Sådan ser det i hvert fald umiddelbart ud, og kunstneren Inge Kjær har da også gennem mange år arbejdet med aske som det mest fremtrædende element, såvel i malerier som i hendes rumlige arbejder, der både omfatter urner og krukker. Asken har været så dominerende, at Inge Kjær i den periode ganske enkelt kaldte sine udstillinger for ”Aske”.
Det har selvfølgelig lagt en dæmper på det farvestrålende, at aske er grundsubstansen i Inge Kjærs kunst, selv om man ikke skal se længe på malerier og krukker, før der dukker smukke farvenuancer frem, der nu ikke er så afdæmpede endda, men som man bare ikke ved første øjekast så i alt det grå.

Men inden for de sidste par år har det så vist sig, at der frem af asken, som en anden Fugl Fønix, er spiret en kraft, der viser sig som en dyb brun næsten sort farve, som er kommet til at spille en afgørende rolle i de fleste billeder, Inge Kjær har malet på det seneste.
Hendes påskeudstilling i år blev så kaldt ”Kraften indefra”, og det er denne kraft, der nu for alvor har taget magten over den kunst, der er spiret frem hos Inge Kjær i det sidste år, og som også danner grundstammen i den udstilling, som Thyholm Kunstforening åbner i Kulturhuset i Hvidbjerg søndag 19. juni.

Inge Kjær har i mange år lavet krukker og urner, men på det seneste er hun begyndt at lave en række to meter høje skulpturer. Disse skulpturer, som hænger ned fra loftet, er bygget op af en form for net, som så er behandlet med aske og farvepigment, så de fremstår som mindelser om væverfuglereder.

Udstillingen er åben hver dag (søndag lukket) frem til 5. august.