Bookmark and Share     Sitemap
Thyholm Kunstforening

Sommerudstilling 2017

Jens Chr. Jensen

Thyholm Kunstforening fejrer i år 25 års jubilæum, og det gør vi med en udstilling, der kan ses fra 18. juni til 4. august, og som meget passende har titlen ”TIDSRUM”.

Det er kunstneren Jens Chr. Jensen, der udstiller, og det er også ham, der har valgt titlen. Det gør han ud fra disse betragtninger:

De materialer, der er anvendt til Jens Chr. Jensens kunstværker har alle haft en anden TID og er blevet brugt i en anden sammenhæng. Denne tidligere sammenhæng bliver de så ført ud af, og integreret i en ny og anden sammenhæng. For eksempel kan man opleve, at gamle savklinger, der har udlevet deres tid som praktisk værktøj, har fået lov til at ruste, og derefter går en ny tid i møde som skulptur. Tidens tand, og Jens Chr. Jensen, har gjort det muligt lige pludselig at opleve det, der ellers skulle have været kasseret som skrammel, som et kunstværk, der både er en æstetisk nydelse, og som indbyder til eftertanke.

Jens Chr. Jensen laver såvel små assemblager, som er tredimensionelle billeder, af f.eks. frimærker som store monumentale skulpturer af sten og metal, og her kommer RUMMET for alvor ind i billedet. Både det rum, som kunstværket kræver, og det rum, der omgiver værket. Det er ofte forudsigeligt, hvad der vil ske, når et menneske kommer ind i et rum, men når der pludselig ligger to tons skiferplader i en kæmpe cirkel, indbyder det til en række overvejelser. Hvorfor ligger de her? Hvad har de egentlig med mig at gøre? Er det smukt – eller bare i vejen? Hvem har egentlig mest ret til dette rum – mig eller kunsten??
Der bliver måske ikke givet svar på alle disse spørgsmål, men kom til Thyholm søndag 18. juni kl 15.00 – og hele sommeren - og oplev Kulturhusets smukke rum, og få måske en fornemmelse af, hvad TID og RUM gør ved tingene. Og ved os.

Torsdag 6. juli 19.30 inviterer Thyholm Kunstforening til en aften med Jens Chr. Jensen, hvor han vil fortælle og vise billeder fra en anden (eller tredje) side af sit kunstneriske virke. Det drejer sig om ”Land Art”, som er en særlig kunstform, hvor kæmpestore ”skulpturer” placeres i naturen. Ofte med det formål at få os til at undres over samspillet mellem natur og kultur, men også med det formål at vise det smukke i det forfald, der meget ofte er en del af værket.
Der er gratis adgang, såvel til denne aften som til udstillingen sommeren igennem.

Steen Andersen